dinsdag 18 maart 2014

Negen levens

Soms kom je in de praktijk patiënten tegen waarvan je denkt: "Hoe kán het dat dit goed afgelopen is?"

Spot
Zoals de 5 maanden oude puppy Spot, die er bij zijn avondwandeling plots vandoor ging. Hij stak onverwacht een straat over en werd geschept door een passerende auto. Toen de eigenaar me aan de telefoon vertelde dat de hond onder de auto was verdwenen en vervolgens er aan de andere kant weer onderuit was gekomen, hield ik mijn hart vast.

Mijn verbazing was dus ook groot toen de pup zelfstandig de spreekkamer kwam binnenwandelen. Eenmaal op tafel bleek de hond afgezien van een paar schrammen op zijn neus en een paar blauwe plekken her en der niets te hebben. Niets! Ik begon bijna te twijfelen en vroeg nogmaals of de hond wel écht onder de auto terecht was gekomen. De eigenaar knikte driftig van 'ja' en aangezien hij nog steeds stond te beven van de schrik, kon ik me niet voorstellen dat hij hierover loog.
Nadat ik pijnstilling voor de kneuzingen had gegeven, verliet de eigenaar nog steeds een beetje van slag de praktijk. Pup Spot leek van ons allen nog het minst onder de indruk.

Storm
Het waaide die dag verschrikkelijk. Het KNMI sprak over code rood en adviseerde iedereen om zoveel mogelijk binnen te blijven. Het was dus rustig op de praktijk en terwijl de wind om het praktijkpand suisde, dronken de assistentes en ik een kop thee.

Toen de deurbel ging, keken we een beetje verstoord op. Er stonden geen patiënten op de agenda en we konden ons niet voorstellen dat iemand met dit weer langs zou komen om voer op te halen.
Voor de deur stond een vrouw met een kat in haar armen. De kater met de toepasselijke naam Storm had zich niet aan de adviezen van het KNMI gehouden en was zoals elke dag het dak opgegaan. Daar werd hij plotseling door een windvlaag verrast, verloor zijn evenwicht en stortte zeker 10 meter naar beneden.

Ik controleerde de hele kat en maakte zelfs nog röntgenfoto's om bekkenbreuken en beschadiging van de blaas uit te sluiten. Geen afwijking te vinden. Ik overhandigde Storm weer aan zijn eigenaresse en zei: "Hij heeft enorm veel geluk gehad, maar ik denk wel dat hij vandaag één van zijn negen levens heeft moeten inleveren".

Reageer op dit bericht

  1. Mijn hond heeft een keer exact hetzelfde gehad: overreden door een auto MET trailer, de haartjes zaten aan de bumper geplakt. Mijn moeder in paniek met dat beest naar de dierenarts, ook röntgenfoto's en alles laten maken en hij mankeerde ook niks. Gekke beesten.

    BeantwoordenVerwijderen