maandag 2 februari 2015

Taboewoorden


"Nou ja, en hij zit dus eigenlijk best wel heel veel te likken aan zijn... ja ehm... zijn eh..."
"Penis?" Vul ik de stamelende eigenaar van teckel Basje aan. Wanneer hij bevestigend knikt lijkt hij zelfs een beetje rood aan te lopen.

Het verbaast me nog steeds hoeveel moeite mensen soms lijken te hebben met het benoemen van de geslachtsdelen van hun huisdier. Zelfs in de professionele setting van een consult, blijken woorden als 'penis', 'vagina' en 'testikels' vaak toch nog taboewoorden te zijn.

Daarom lijken ze vaak toevlucht te zoeken tot synoniemen. Pipi, doos, foef, jodocus, tuttie... ik heb ze door de jaren heen allemaal voorbij horen komen. Maar al die synoniemen maken het er voor mij als dierenarts er niet altijd duidelijker op. De eerste keer dat een eigenaar vertelde dat haar teefje veel aan haar 'tut' zat te snuffelen, had ik écht geen flauw idee welk onderdeel van de hond ik moest onderzoeken.

Maar van alle synoniemen die ik in de afgelopen jaren voorbij hoorde komen, vond ik 'lipstickje' als benaming voor de penis toch wel de meest aparte. Nadat ik die term voor het eerst hoorde, heb ik nog weken lang hele vreemde associaties gehad bij het zien van huidskleurige lippenstiften...


Nooit meer een blog missen? Volg me op Facebook


Reageer op dit bericht

  1. Hahaha geweldig!
    Ik ben juist bang dat ik dingen te beeldend omschrijf. Zoals drollen van een kwarkachtige substantie. Nu hoop ik dat mijn dierenarts er niet meer aan denkt bij haar ontbijt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je dat zegt Charlaine, ik schreef daar ooit de blog "Dan maar cola" over: http://nachtmerriesvaneendierenarts.blogspot.nl/2013/10/dan-maar-cola.html

      Verwijderen
  2. Hahaha, gatsie! Ik zal voortaan iets anders dan kwark verzinnen ;)
    Superleuke blog trouwens! Lees hem met heel veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen